Articles in Periodicals / Zeitschriftenaufsätze
[page in progress / update will follow]]

Baukunst und Werkform. (Junge Stuttgarter Architekten). In: Deutsche Bauzeitung. Die Bauzeitung vereinigt mit Baukunst und Werkform. Jg 107, 1973, H. 8, S. 845-874.

Ulrich Conrads, Hans G. Sperlich: Phantastische Architektur. Unterströmungen in der Architektur des 20. Jahrhunderts. In: Zodiac. Rivista internationale d'archittetura contemporanea, 5, 1959, S. 117-131.

Otto Conzelmann: Hermann Finsterlin. Eröffnung der Ausstellung in Kunsthaus Fischengerm, 1953. Teildruck in Katalog München, 1964 und Borsi 1969.

Edith Decker: Das Kunstwerk des Monats. August 1987. Sonderveröffentlichung des Landesmuseums für Kunst und Kunstgeschichte Münster, 1987.

Karl Diemer: Architektur der Zukunft. Hermann Finsterlin 80 Jahre alt. In: Stuttgarter Nachrichten 17.8.1967.

Karl Diemer: Ekstatiker des Bauens. Zum Tode des Malers und Architekturpioniers Hermann Finsterlin. In: Stuttgarter Nachrichten 20. September 1973.

Reinhard Döhl: Hermann Finsterlin, Gesamtkünstler. In: Zyma. Kunstmagazin. Jg 6, 1988, Nr 2/3, S. 60-63. [Teildruck der Ausstellungseröffnung der Ausstellung Finsterlin in der Staatsgalerie].

Reinhard Döhl: Hermann Finsterlin. Spielsachen und Spiele. In: Der Architekt. Zeitschrift des Bundes Deutscher Arvchitekten. Heft 11, Novermber 200, S. 23-26

Döhl poses questions concerning the importance of games and playing in the overall creativ work of the poet, architect, and graphic/plastic artist Hermann Finsterlin  (1887-1973). For Finsterlin - who moved back and forth across the open border between games with toys and architectural  games - wooden animals, toy figures, stage scenery, card games, and toy building sets were essential constituents of his artistic work. Döhl has analysed Finsterlin's "Style Game", "Form Dominos", and "Didyms", which the artist developed from sheres and cubes (as the "antipodes of all forms"), and with which he intended to banish the propensity of conventional building sets to do nothing but kill the user's imagination. Döhl sees in this games the artist's attemp to deeply question the correctness of his own biomarphic architectural concept: on which distinguished among three epochs in world architecture. These games are also a prime expression of Finsterlin's conviction that one should "learn bei teaching and teach by learning".
[Der Architekt 11/00, S. 54]
[...]

Ulrich Schneider: Überlegungen zur Datierung der Architekturentwürfe von Hermann Finsterlin (1887-1975). In:

Bruno Zevi: I Reumatismi del Nemico di Hitler. Saggi di Hermann Finsterlin. In: L'Espresso, XV, Nr 4, 26. Januar 1969, S. 20.